Tuesday, September 1, 2009

Apa Dah Jadi....

Cuti baru ni, aku telah pulang ke kampung. Betapa gembiranya aku. Sejak habis ijazah aku jarang pulang ke kampung. Selalunya 1 bulan lebih aku akan pulang ke kampung. Sekarang 2 bulan atau 2 bulan lebih baru aku pulang. Seronok tak terkata rasanya. Ma mungkin menunggu kepulanganku. Hihihihi anak emak kot. Sedari, bila dewasa ini aku rasa ma amat memerlukan aku, mungkin aku dapat membantu ma dalam sebarang kerja, kalau nak di bandingkan dengan dulu. Ya , mungkin aku perempuan sulung dan ma pun sudah tidak sekuat dulu untuk membuat kerja. Aku juga sempat berpesan pada adikku ringan-ringankanlah tulang menolong ma nanti. Aku memberi peluang pada adikku untuk studi SPM.

Hari pertama aku tidak dapat menolong ma di dapur. Sampai je di rumah sudah terhidang semuanya. Mesti ma penatkan, menghidangkan pelbagai juadah hidangan untuk anak-anaknya. Kami adalah orang terakhir sampai di rumah. Abe din petang semalamnya sampai dan poksu tengaharinya dan kami petang baru sampai. Malam itu, aku berjanji nak makan dengan ma pas terawih, tapi sebaliknya pula berlaku. Aku tidur keletihan. Paginya ma tanya awl nya tido.Rasa bersalahnya aku???Selalunya aku mesti luangkan masa berborak dengan ma. Tapi lain pula jadinya kali ini. Pagi soknya aku gunakan masa bersama ma. Dari pagi hingga ke petang aku menolong ma. Macam raya lak rasanya, penat memang penat tapi apakan daya. Malam bersambung lagi hingga pagi keesokannya.

Hari ini, sudah 3 tahun perkara ini tidak terjadi, akhirnya terjadi lagi. Apa dah jadi???Pagi ini hujan lebat, jadi boleh dikategorikan pergi lambat ke opis. Dalam perjalanan kurasakan kepala dah pening, tekak pun rasa lain macam. Sampai di opis aku terus meluru ke bilik air. Akhirnya aku muntah jua. Selang 5 minit, aku muntah sekali lagi, dan sekali lagi aku muntah lagi. Akhirnya aku suruh abang hantar balik ke rumah. Dengan badan yang lemah, aku dapat berehat.Usai aku bangun dari tido, kepala rasa pening lagi dan aku muntah lagi. Lebih 5 kali aku muntah sehinggakan tidak kuar apa-apa dah. Apa dah jadi????Ah mungkin aku silap makan. Itulah kesimpulannya yang dapat aku buat. Pelabagai menu terhidang di atas meja, semuanya kusapu walaupun kadar yang cikit..Tapi inilah jadinya.

Masih kuingat, perkara yang sama pernah terjadi sewaktu aku di Shah Alam. Masa itu aku duduk umah sewa di Baiduri...Tetapi masa itu tidak banyak juadah yang ku makan. Hanya kerana sebiji Benjo buatan sendiri, aku juga muntah beberapa kali sehingga badan lemah, 2-3 hari juga aku tidak dapat makan -makanan berat. Kesannya dapat juga aku kurus akhirnya pada waktu itu.....

2 Comments:

  1. nurQaseh said...
    haha kelakar la yus ni..
    pose kali ni nak kurus lg la kot..hehe
    kalo yus kurus xde geng la sy nanti..^_^
    ldi3s said...
    takpe2..org sudi teman kak nor.
    hihi..
    yeke kak yus makan sket je?

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online