Thursday, November 5, 2009

Putrajaya Oh Putrajaya

Sudah lama aku tidak menjejaki kakiku ke Putarajaya. Hampir setahun lamanya aku tidak mengunjungi tempat itu. Dulu aku menabur bakti di Kementerian Kewangan hampir 3 bulan
( mcm lama lak). Lamalah tu dalam 70 hari. Pada waktu itu aku tidak sabar dan menghitung hari untuk menghabiskan kontrak tu di sana. Terseksa jiwa ragaku dengan keseoranganku disana, tension ditempat kerja, dan mcm2 lagi. Tiba hujung minggu yang pasti aku menghabiskan masa di rumah sewa lamaku di Shah Alam. Bagiku di situlah tempat aku untuk meluahkan segala-galanya. Hidupku di Putrajaya hanyalah di tempat kerja dan di rumah sahaja. Bagiku tiada life disana. Aku menginginkan suasana yang tenang dan damai bukan keadaan di Putrajaya.

Dua hari lepas aku ke sana lagi dengan nor dengan tujuan mencari bahan untuk dimasukkan di dalam tesis. Pada mulanya sesat juga untuk mencari KPM sehinggakan terlepas tempat itu sehinggkan meminta pertolongan orang untuk di tunjukkan bahagian KPM. Mujur aku berdua kalau tidak terpinga-pinga juga. Aku berkampung 3 hari 2 malam di sana menumpang di rumah kawan Nor. Walaupun kurasakan lama tetapi bagiku masa itu emas apabila berada disana. Mencari rujukan yg boleh kukatakan banyak dan berguna untuk tesisku. Sepanjang masa kami berada di sana dr pg sampai ke petang terasa sayang untuk berganjak dari situ. Tapi apakan daya, masa amat mencemburui sehinggakan hari ketiga kami kena balik ke TM kerana banyak urusan yg masih belum selesai.

Peristiwa setahun yang lalu berlaku lagi pada hari semalam. Sedang aku asyik mencari bahan tiba-tiba tapak kasutku hampir tercabut. Hilang segala konsentrasi dan moodku. Mujur pada waktu itu jam sudah menunjukkan 3.30 ptg. Masa tinggal sejam saja lagi. Tapi yang merisaukan aku bolehkah aku sampai ke rumah kawanku dengan kasut yang tapaknya hendak tercabut . Untuk menuju ke perhentian bas boleh dikatakan agak jauh dan untuk sampai ke rumah pun jauh. Memang berkaki ayamlah jawabnya. Mujur juga ada kawanku berada diputrajaya mempunyai kenderaan dan meminta tolong hantarkan ke alamanda untuk mencari kasut baru..Asalkan boleh kupakai untuk balik kerumah dan balik ke TM.

Peristiwa ini pernah juga terjadi sewaktu kerja dahulu. Sudahlah tempat menunggu bas jauh untuk pergi dan pulang. Tengah bekerja tiba-tiba kasutku putus. Mujur kawanku seopis mempunyai kenderaan sendiri. Jadi aku dengan malunya meminta tolong kawanku hantarkan aku pulang kerumah. Dahlah rumahku di ceruk kawasan. Tapi apakan daya. Aku memang perlukan pertolongan. Aku ingatkan perkara seperti ini tidak terjadi lagi..Akhirnya terjadi lagi di tempat yang sama. Putrajaya Oh Putrajaya. Banyak kisah yang terjadi disini. Yang pahit-pahit belaka. Yang manis-manis kurang saja.

1 Comment:

  1. nurQaseh said...
    oo ni kira luka lama brdarah kembali la ey..hehe
    sape suh x beli cd???hehehe..jgn mrh..
    selipar tu sbnrnya dh lm nk putus..tggu masa je tu..die nk tggu putrajaya jgak nk wat cmne..^_*

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online