Wednesday, October 20, 2010

Budi Bahasa Budaya Kita

Sejak dh x dak keja nak buat nih, hari-hari rasa nak update blog nih. Ada kisah yang aku nak ceritakan disini..Aku ni bukanlah jenis yang nak marah orang x tentu pasal, nak tengok aku marah pun jauh sekali. Kecualilah kalau aku bad mood, muka je berubah pastu diam. Itulah sifatku. Tapi tak taulah tiba-tiba mlm tadi aku hangin betul...hot je semacam, taulah dah beberapa hari tak hujan. Bertambah hot aku malam tadi. Di sebabkan kesilapan teknikal sikit pun habis nak ditulis dalam fb. Kalau ayt ok x pe gak...Ini perkataan b***** ditulis. Manalah x hangin aku nih. Wahai cik adik, budi bahasa tu budaya kita. Jadi jagalah perilaku dan budi bahasa sendiri yer. Ia melambangkan peribadi seseorang. Memalukan kaum je x pandai jaga adab sopan dan tatasusila. Jangan memalukan diri sendiri. Itu baru sikit je kesilapan, kalau aku nak hangin dr dulu lg...Sentiasa diganggu tidoku yang lena. Taulah aku tido di ruang tamu. Jangan kau kacau tidoku. Ada ke patut kul 3 pg sedang lena diulit mimpi gedegung gedegang bunyi pintu..Fuh..mana x hangin aku, bila aku sedang dibuai mimpi indah, aku kena kacau. Tapi aku sabar je...Bukan sekali tapi banyak kali... Ada aku post dalam fb???X dakkan...Jadi jagalah diri hiasi peribadi. Setiap perlakuan dan percakapan hendaklah difikirkan dahulu baik buruknya. Biarpun nmpk org tak kisah tapi disebaliknya ramai yang terjerut hati dek perkara ini. Macam mana nak selesaikan. Pandai2lah sendiri.

2 Comments:

  1. cik gha said...
    biase la klu org xfikir psl org lain..bila sendiri wt salah, xsedar. tp bila org wt salah sket pun terus melenting..sbb tu kdg2 fb ni boleh membawa mudarat. tp bukan slh fb pun, yg salah empunya fb tu..
    yuhazlina said...
    itulh manusia-manusia yg tak sedar diri...asik nak tgk kesalahan org lain, kesalahan sendiri tak nak muhasabah diri pulak.

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online