Thursday, December 29, 2011

Suasana Berbeza

Akhirnya AidilFitri 2011 menjelma. Aku beraya di Batu Pahat dahulu baru di Pahang. Kami tidak menghadapi masalah untuk beraya di mana dulu. Lagipun ma sarankan beraya di Johor dahulu, disebabkan kami tidak sempat menziarahi saudara- mara selepas kami berkahwin. Lagipun abang-abangku beraya di Pahang. Akupun jenis tak kisah. Yang pasti setiap raya, kami mesti beraya di kedua-dua tempat.

Suasana hari raya berbeza. Masakan juga berbeza. Di sini, masakan tradisional seperti ketupat, lontong dan kuah lodeh pasti ada. Manakala di Pahang, menu utama kami adalah nasi impit, kuah kacang dan nasi dagang. Awal pagi, kami bersalam-salaman memohon kemaafan antara satu sama lain. First time aku beraya dengan status isteri dan bersalaman dengan husbandku di pagi raya. Di Johor, saudara mara ramai datang menziarahi antara satu sama lain. Begitu juga dengan kami. Tambahan pula di Johor, semua saudara mara tinggal berdekatan. Memang seronok, sebab aku pun suka berjalan-jalan nih. 3 ari pun masih tidak mencukupi rasanya. Hari raya ke empat aku pulang ke Pahang. Di pahang, kami hanya dok di rumah sahaja. Di pahang aku tahu, tak ramai yang datang kecuali kawan-kawan abangku sahaja. Sauadara aku pula jauh di Kelantan.

Tempat berlainan, suasanapun berlainan. Itulah yang kualami pada raya kali ini. Dengan status yang baru dan pertambahan keluarga yang besar di belah husbandku. Aku masih cuba mengingat nama-nama saudara baru aku. Cuba bergaul rapat dengan mereka. Itu yang aku cuba buat sekarang. Suasana berbeza membuatkan aku kena serasi dengan suasana sekarang.

Wednesday, December 28, 2011

Baik Berpada-pada

Dah lama aku tak dapat upah untuk membuat SPSS. Akhirnya aku dapat upah untuk membuat analisis data melalui instrumen soal selidik, tetapi dengan perantaraan orang. Aku menganalisis seperti biasa. Kalau ada keraguan maklumat yang diberi aku menanyakan dengan orang perantara. Akhirnya analisis data sudah siap. Biasanya setelah analisis data, baru aku letakkan harga, lihat pada kesukaran dan bilangan soalan yang hendak dianalisis juga aku mahu mereka puas hati dengan apa yang aku buat. Mana tau ada pembetulan ataupun apa-apa yang perlu ditambah. Setelah aku menetapkan harga, selalunya 2-3 ari bayaran di masukkan ke dalam akaunku. Selalunya mereka kaan menanyakan dulu mengenai bayaran, tapi aku tak letakkan dulu, dengan aku memang aku tak letakkan mahal, selalunya separuh harga lg murah daripada orang lain. So jangan risau, semua orang mampu untuk membayarnya.

Setelah lebih 10 data orang aku buatkan, tapi kali ini tidak seperti selalu. Aku selalu percaya, kalau kita baik hati, mesti orangpun baik dengan kita. Kita tolong dia, mesti dia tolong kita. Apa yang aku buat selalunya, adalah analisis untuk tesis sarjana. Aku menolong mereka untuk menghabiskan pengajian mereka. Tapi lain berlaku kali ini, dia tak membayar langsung atas apa yang aku buat. Bila dah terkena sekali, selepas ini aku akan terus menetapkan byran dan byr terus baru aku merelakan diri untuk menganalisis data tersebut. Bila dah terkena sekali , aku tak nak pisang berbuah dua kali. Mungkin orang pernah berkata-kata"Baik berpada-pada". Pernah orang yang menghantar data padaku, katakan padaku,

"Akak ni baiklah, biarpun bayaran sudah dibuat, masih tanya ada masalah lagi tak tentang data tuh, kadang-kadang bila upah dah dapat tak dihiraukan terus"
.
Aku berlainan, biar semua complete dan berjaya dalam menghabiskan tesis baru aku rasa puas hati, sebab hasil kerja kita ada dalam tesis orang lain. Itulah prinsip aku. Bila aku baik, jadi macam tu pula. Jadi selepas ini, aku tetapkan harga, bayar dahulu, baru aku buat. Ini sebab kita tidak kenal orangnya. Selalu urusan melalui pejabat pos untuk mengepos data-data dan melalui telekomunikasi handphone sahaja. Sebelum ini, aku berani ambil risiko, kita percayakan orang lain. So dia akan membayar setelah kita settlekan kerja dia, tapi tidak lain kali. Itu juga merupakan dapatan sampingan aku sejak 2 tahun yang lalu.

Wednesday, December 14, 2011

Bulan Ramadhan menjelma. Kami masih lagi berjauhan. Sentiasa bergilir di hujung minggu untuk pulang ke rumah sama ada di pahang atau di johor. Minggu pertama puasa, aku pulang ke Johor. Sudah menjadi tradisi di sana, tibanya bulan Ramadhan 'ngunjung' pasti akan dibuat. 'Ngunjung merupakan satu amalan di mana, kita memasak dirumah dan akan memberi kepada penduduk kampung'. Mak telah memilih minggu pertama untuk buat 'ngunjung'. Kerana minggu -minggu terakhir penuh dengan aktivit 'ngunjung'. Kadang kala dalam sehari boleh 4-5 penduduk kampung akan buat 'ngunjung'. Maksudnya tak perlu memasak untuk berbuka puasa kerana di meja penuh dengan pelbagai juadah. Bermula dari pagi sampai ke tengahari kami memasak. Memang agak penat. Memasak untuk 50 orang dengan pelbagai menu....Tanpa rehat. Kemudian diagih-agihkan pada saudara mara dan penduduk kampung. Puas hati juga, dan seronok bila bab masak-masak nih. Berminat tapi belum mahir lg dengan masakan Johor...Ahad, seperti biasa aku pulang ke pahang semula menjalaani kehidupan rutin seperti biasa.

Minggu berikutnya husbandku pula balik ke Pahang. Kebetulan time tuh aku demam, jadi x sempat aku nak bawak ke bazar ramdhan, hanya pergi ke klinik sahaja. Demam time puasa yang tak best, badan pulak kelesuan. Dugaan di bulan Ramdhan. Nampaknya puasa kali ini, aku berpuasa di Pahang dan Johor bersama family, tak perlu aku berbuka puasa keseorangan di rumah sewa ataupun dengan teman-teman seperti aku belajar dan bekerja dahulu.

Tuesday, December 6, 2011

Konvokesyen

Aku berjalan lagi, 30 hb July aku perlu menghadiri majlis konvokesyenku sendiri. Penantian selama hampir 6 bulan untuk tunggu majlis konvo diadakan. Kami bertolak pada jumaat petang bersama parents, manakala husbandku menaiki bas dari Batu Pahat. Sampai di Tanjong Malim, jam 6 petang. Setengah jam berehat di rumah abang, aku dan adikku pergi berjalan di pekan Tanjong Malim. Almaklumlah dah lama tak ke sana. Berjalan sakan, tak kira penat. Mencuci mata, melihat pakaian -pakaian di sana dengan harga yang murah-murah...Akhirnya aku tersangkut jugak dengan satu pasang baju....Berbaloi dengan harganya..Berbelah bagi untuk membeli....Dengan pejam mata, akhirnya aku membeli juga baju tuh.... Kemudian kami pergi ke pesta konvo pada malamnya. Berjanji bertemu dengan abg n akak iparku di sana. Makan-makan dan jalan-jalan, smbil2 aku menunggu husbandku sampai. Adikku pulang dengan abangku.

Aku menunggu husbandku hampir 30 jam jugak rasanya. Hampir jam 11.30 p.m, husbandku baru sampai naik tren....Padanlah lama, rupa-rupanya terkandas di KL Sentral. Kami pergi ke rumah abang, untuk makan malam dan ,mengambil jubah ku untuk kupakai esok pagi. Kami tido di Sahara Inn. Disebabkan umh abangku penuh org...Balik2 terus tido. Masing-masing keletihan Keesokannya kami pergi ke majlis konvokesyen, agak lewat, kesian mak n ayahku menunggu, Hampir 7.15 a.m baru kami sampai. Sarapan pagi dahulu. Kelam kabut dibuatnya. Sampai di UPSI, aku terus melaporkan diri. Manakala mak n husabandku masuk ke dewan, dan ayahku pulak tak tahu kemana. Berasa berbangga dengan usaha ku selama ini. Akhirnya aku memperolehi Master. Tinggal setapak lagi ....Yang itu akan ku fikirkan kemudian. mahu berehat seketika.

Setelah tamat majlis konvokesyen, sesi bergambar bermula. Tak berapa happy, sebatch denganku tak ramai. Jadi aku hanya menangkap gambar bersama family dengan husbandku sahaja. Husbandku menghadiahkan bunga...Bestnya dapat meraikan dengan husband...Abangku pulak tak sampai2 lg , padahal juru kamera.....Rupanya-rupanya lama untuk membeli bunga...Selesai bergambar di dalam UPSI bersama parents, akhirnya kami pergi ke proton city untuk mengambil gambar sebab pemandangan yg cantik...Konon2 gambar outdoor, gitu. Tahulah orang tu hantu bergambar (mengata diri sendiri). Pantang depan kamera, asik nak berposing je....Untuk kenangankan, bila lagi time nilah. Penat bergambar pada hari yang panas yang terik, akhirnya kami balik ke kalumpang untuk mengisi perut. Baru teringat lapar. Masa bergambar tadi, tak ingat pulak.

Sambil-sambil makan, trnfer terus gambar dan terus upload di fb....Tak tahan. Adikku memujuk untuk pergi ke Kuala Lumpur, walhal dh kepenatan. Dok melayan karenahnya, husbandku masih larat untuk memandu, akhirnya jam 3.30 kami bertolak....Destinasi sbnrnya Sogo saja (Sebab ada Sale besar-besaran). kami pergi berempat, bawak anak sedara sorang.. Sampai jam 5...Kami ke Sogo sampai jam 7. Betapa ramainya orang..Nak membeli barang-barang bersesak-sesak. Masing-masing dapat barang. Almaklumlah sale. Kemudian kami pergi ke Jalan TAR mencari tudung yang dikirim oleh adik ipar..Badan dah terasa penat, tapi digahkan juga.Di Jalan TAR, ramai jugak orang sebab ada pasar malam.nak pengsan rasanya. Jadi kami hanya mencari barang yang dikirim sahaja. Tak larat untuk survey barang lain.....Jam 9 baru kami bertolak balik, dengan mengharungi jemnya...Fuh...sgt kepenatan...Hampir jam 11 sampai dirumah, isi perut dan balik ke hotel semula...

Keesokannya, kami hanya duduk di hotel merehatkan diri, sebelum kami pulang ke Pahang. Pagi kami makan di kedai mamak bawah, malas nak ke Kalumpang. Masa nak balik nnti singgah ambik mak, ayah n adik. Sebelum balik, aku ambil gambar konvokesyen ku di UPSI. Mals nak menyusahkan akak iparku. Cuma jubah tak sempat aku nak hntr. Mujur gambar yang diambil cantik dan kau berpuas hati. Kemudian kami pun pulang. Macam sardin rasanya..Penuh 5 orang..masa datang hanya 4 orang....Selamat sampai di ulu jempol....

Keesokkanya pula 1 Ramadhan, first time bersahur dengan husband sekali. tapi tak berkesempatan untuk berbuka bersama. Johor esok cuti. Jadi husband balik pada hari Isnin, dan aku menghntrnya ke Temerloh...

Dugaan Datang Lagi

10 hari sebelum aku konvokeyen, mak aku terkena tarikan pada bahagian mulutnya....Kata doktor serangan jantung tahap kecil, macam tulah citenya. Kena pada waktu tghari sewaktu mak ku sedang tido....Dugaan dan dugaan yang menimpa pada makku. Sebelum aku berkahwin, makku patah tangan, hampir 3 bulan jugak tak dapat menggunakan tangan kirinya. Kemudian sekarang terkena tarikan. Makan pun payah, minum pun payah,,tekanan darah tinggi makku pun asik naik je...tak stabil...Bila dah terkena mcam tuh, mak ku tidak akan putus dengan ubat...Ubat darah tinggi, setiap hari kena makan, bg mengelakkan darah tinggi. Bila usia makin meningkat, gini gamaknya...Mudah-mudahan orang tuaku dikurniakan sihat tubuh badan.

 

blogger templates | Make Money Online