Monday, June 29, 2009


REJAB BULAN ALLAH S.W.T

Terasa sekejap masa berlalu, Rejab kunjung tiba. Tinggal 2 bulan lagi semua umat Islam seluruh dunia akan menyambut bulan Ramadhan...

Kelebihan Bulan Rejab

Bulan-bulan hijrah datang dan pergi tanpa disedari. Hanya Ramadan dan Syawal sahaja yang kebanyakkan kita sedar kedatangannya. Berikut adalah himpunan kelebihan-kelebihan bulan Rejab yang boleh dimanafaatkan oleh umat islam dengan memperbanyakkan ibadah.

Sabda Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah
muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat. Sabda Nabi s.a.w.:
Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Sya'aban bulanku & bulan Ramadhan bulan umatku.

Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya,
Sya'aban dengan malam NISFUnya
Ramadhan dengan LAILATUL-QADARnya.

Malam awal Rejab mustajab do'anya.(Dalam Kitab Raudhoh Iman Nawawi)

* Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga tertinggi (Firdaus).
* Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.
* Puasa tiga hari pada bulan Rejab d! ijadikan parit yang panjang, yang menghalangkan dia keneraka (panjangnya setahun perjalanan).
* Puasa empat hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari kiamat.
*Puasa lima hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur.
* Puasa enam hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercahaya muka.
* Puasa tujuh hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu neraka.
* Puasa lapan hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga.
* Puasa sembilan hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu, MENGUCA
P DUA KALIMAH SHAHADAH tidak ditolak dia masuk syurga.
* Puasa 10 hari pada bulan Rejab Allah jadikan baginya hamparan perhentian di Titi Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu di hari kiamat.
* Puasa 16 belas hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.
* Puasa 19 belas hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan
Nabi Allah Adam a.s.
* Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggi daripada umurnya(pembaharuan umur).Berkata Saidina Ali:
* Puasa Rejab 13 hari seperti puasa tiga ribu tahun.
* Puasa Rejab 14 hari seperti puasa sepuluh ribu tahun.
* Puasa Rejab 15 hari seperti puasa seratus ribu tahun.

Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Qur'an atas
segala Qalam.

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti puasa empat puluh tahun! dan diberi minum air dari Syurga.

Puasa 10 hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat di atas Titi Sirotalmustaqim di hari kiamat.

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya.

Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya.

Bulan Rejab Syahrullah (Bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah. Puasa Bulan Rejab wajib baginya:

* Diampunkan dosanya yang lalu.
* Dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal.
* Terlepas dari dahaga di hari kiamat.

Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti.

Sasiapa bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu ruma jasadnya seribu kebajikan,diangkat seribu darjat, dihapus seribu kejahatan.

Ti! ap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina mahligai seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada atahari seribu kali. Bulan Rejab bulan Allah.

Bersedekah pada bulan Rejab dijauhkan Allah daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah.Allah jadikan di belakang bukit Jabal Qar bumi, yang putih yang penuh dengan Malaikat dengan panji-panji berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada Umat
Muhammad. Allah menjawap: Telah aku ampunkan mereka!

Barangsiapa meminta ampun (bersitighfar) kepada Allah pagi danpetang 70 kali atau 100 kali, pada bulan Rejab di haramkan tubuhnya daripada api neraka.

Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya:
"Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kepadaKu. Demi ketinggian Ku dankebesaranKu, tidak Aku tolakkan hajatmu. Engkau adalah jiranKu dibawah `arasyKu, engkau kekas! ihKu daripada segala makhlukKu, engkau terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu dan antarakau".(dari kitabRaudatul Ifkar)

Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya.
Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran hari ISRAK-MIKRAJ.

Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kesempitan orang mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya Mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus.

Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya (berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun.Diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Qur'an dinaik ketika berlalu di Titi Sirotalmustaqim.

Rejab ertinya ta'zim (kebesaran, keagungan, kemuliaan). (Rahmat, pemurah, kebajikan). Kerana kebesaran, keagungan dan kemulia! an bulan Rejab itu maka Allah limpahkan rahmatNya, kemurahanNya dan terhadap hamba-hambaNya yang beriman dan beramal solih pada bulan Rejab, dengan berpuasa pada siangnya dan beribadat pada malamnya. Demikianlah peri keistimewaannya keagungan bulan Rejab itu yang dinamakan dengan BULAN ALLAH.

REJAB bulan menabur benih.
SYA'ABAN bulan menyiram tanaman.
RAMADHAN bulan menuai.

REJAB menyucikan badannya.
SYA'ABAN menyucikan hatinya.
RAMADHAN menyucikan rohnya.

REJAB bulan taubat.
SYA'ABAN bulan muhibbah.
RAMADHAN dilimpahi pahala amalan.


P E R H A T I A N
Beramalah menurut kemampuan masing-masing, jika tidak dapat
melaksanakannya janganlah ditinggalkan semuanya.

Hari ini aku berkesempatan untuk menulis di entri ini….Mungkin aku terlalu sibuk sehingga aku tidak dapat mencoret sesuatu di sini.Terlalu banyak peristiwa yang berlaku sepanjang waktu itu.


Musim cuti persekolahan baru sahaja lepas. Banyak juga aku hadiri majlis perkahwinan. Yang penting, dapat juga aku merasai gulai kawah.Umm…sedapnya..Menghabiskan masa bersama keluarga juga seronok kurasakan. Tidak puas rasanya. Aku pulang ke Kalumpang bersama dengan keluarga abeya. Singgah di Genting Sempah mengisi perut dengan fast food. Sudah lama aku tidak makan Mc Donalds kerana di Tanjung Malim tiada. Petang dalam jam 2 sudah sampai. Umah di Ulu Jempol kosong kerana ma dan abah pula menghantar adik di sekolah berasrama, SHAH Pekan. Adik mesti dengan azam yang baru untuk belajar dengan bersungguh-sungguh kerana kesemua adik beradikku menawarkan hadiah yang lumayan jika dia mendapat 10 A.

Menjalani rutin harian biasa di rumah abang. Jika tidak bekerja, mengemas dan memasak kadang-kala tugas itu kuambil kerana akak tidak sempat untuk menyiapkaan kerana sibuk dengan tugasan-tugasan sekolah. Aku telah mendaftar bengkel The Cracking Code untuk ku hadiri pada minggu berikutnya. Moga-moga aku dapat hadirinya..Minggu ini abeya pergi kerja boleh dikategorikan awal….Moga-moga pada minggu hadapan juga begitu kerana bengkel ini bermula 8.30…Moga-moga tiada halangan untuk aku hadirinya..

Hari jumaat 19/6, akak dapat panggilan telefon dari adiknya menyatakan maknya sakit. Akak pulang ke Kota Tinggi dengan menaiki bas, jadi aku kena menjaga anak-anaknya seramai 3 orang. Jadi mak oranglah pulak. Penat juga melayan karenah mereka. Malam mereka tido awal diruang tamu. Menyenangkan aku juga taklah susah-susah aku ke hulu hilir, tapi jam 10.30 abeya tepon suh kemas barang-barang balik ke kota tinggi, mak k.nora meninggal, aku mengemas apa yang patut. Jam 12 tengah malam kami bertolak dari Kalumpang. Fuh…first time bertolak tengah malam. Risau gak aku kerna abeya tidak cukup rehat sebab dari pagi dia kerja sehingga jam 10.30 mlm. Aku memangku fatin, mujur gak tido, tidak susah sangat aku nak menjaga, 2 kali berhenti di Pagoh dan di Kulai disebabkan abeya mengantuk. Jam 6.40 pagi aku sampai juga di Air Tawar 4. Lenguh-lenguh tangan memegang Fatin. Orang tidak ramai lagi yang hadir. Aku bersolat subuh dahulu kerana subuhpun sudah nak habis, kemudian mandi dan baru membacakan surah yasin. Ini adalah kali ke 2 aku melihat mayat. Entah tiba-tiba aku rasa gementar. Perasaannya lain. Bagi K.Nora mesti sedih kerana kedua-dua orangnya sudah tiada….2 tahun yang lalu ayahnya meninggal dlm perjalanan dari Tanjung Malim ke Kuala Lumpur untuk balik ke Johor. Meninggal dalam bas. Masih kuingat kali pertama aku melihat mayat adalah arwah atukku. Aku dapat melihat saat-saat terakhir arwah menghembuskan nafas-nafas yang terakhir. Sedih kurasakan kerana arwah sudah lama menderita sakit. Kadangkala sakit kadangkala sihat. Nak dekat 8 tahun juga sakit tidak silap ingatanku. Aku tolong nenek menjaga juga kerana pada waktu itu aku tengan menunggu keputusan SPM. Abedin dan makcik di johor tiada disaat-saat akhir kerana abedin di penang dan makcik ada di Johor. Abedin sampai paginya nak rebah juga dibuatnya. Kami adik beradik lebih rapat dengan atuk dan nenek belah ma, menyebabkan kami terasa kehilangan. Selepas selesai urusan semuanaya lega rasanya,tetapi lain pula jadi dengan aku, aku demam dalam 4-5 hari, makan pun x boleh..Orang cakap aku kena badi….lemah badan dibuatnya….Itulah pengalaman aku..

Abah dan ma sampai petangnya. Ma membantu apa yang patut untuk urusan tahlil. Memasak dan buat apa-apa yang patut. Malam semua kepenatan. Masing-masing tido dengan lena kerana tidak cukup rehat. Ma dan abah penat dalam perjalanan. 6 jam juga mengambil masa perjalanan. Aku dan abeya juga penat dalam perjalanan. K. Nora seharian lebih tidak tido, menjaga mayat arwah. Keesokannya menyediakan bahan-bahan untuk tahlil seterusnya….Selepas makan tengahari ma dan abah pulang, aku turut serta kerana minngu depan kuliah bermula….Bengkel akhirnya aku tidak dapat hadiri…Sepanjang perjalanan aku boleh dikatakan tido..

Keesokannya 22/6, pelajar master boleh daftar subjek. Pagi aku buka laman web UPSI tapi tidak berjaya. Pergi ke BP bersama abah, aku ingin cek duit pinjaman sudah masuk ke belum kerana semester baru hendak mula. Pinjaman tidak masuk lagi, pulang ke rumah try dftr subjek akhirnya berjaya walaupun bukan mudah, bermacam-macam telefon IPS, FST untuk tahu subjek mana yang kena ambil...Kemudian telegon YP untuk mengetahui status permohonan pinjaman...Hari itu juga aku kena selesaikannya kerana esok aku perlu ke Kuantan bersama ma,abah dan mek..

Sebelum ke Kuantan, abah belikan durian untuk kumakan..Bestnya sudah lama aku tidak makan durian...Semasa kami hendak berangkat posmen datang dan surat adalah untuk ku...Surat dari yayasan pahang...Menyatakan duit telah dimasukkan..samapai di Kuantan, tinggal di rumah maksu...Petang , aku ma dan abah telah ke Bandar ke Kuantan mencari barang...Boleh dikatakan shopping....Aku cuba sekali lagi untuk melihat baki akaun...Alhamdulillah duit telah dimasukkan....Aku belanja ma dengan abah dengan memberi hadiah kerana semasa hari jadi mereka aku tidak sempat memberikan hadiah....Seronok rasanya dapat memberi mereka hadiah...

24 hb aku telah pulang ke Tanjung Malim untuk masuk semester baru...Walhal pada hari itu ada kelas tapi tidak sempat aku hadiri...Bas dari Kuala Lumpur Ke Tanjung Malim lambat. Rugi juga tidak hadiri kelas yang pertama...Menumpang tido di rumah kawan kerana teman-teman serumah tidak datang lagi...Menyelesaikan masalh pendaftaran dalam 2 hari...akhirnya selesai juga...Aku hanya mengambil 3 subjek kerana aku telah mendrop 1 subjek....Terasa sukar rasanya...Bolehkah aku mendaftar result sebaik semester lepas....Risau bila memikirkannya...Akan ku cuba....

Inilah serba-sedikit sepanjang aku tidak menulis di entri ini....Sedikit????Banyak juga kurasakan...Aku himpunkan ia menjadi satu....Banyak lagi sebenarnya yang hendak dituliskan tetapi cukuplah sekadar itu.....




Friday, June 12, 2009

Dewasakah Aku Ini

Hari ini genap 25 tahun aku telah dilahirkan di dunia ini. Terima kasih ma dan abah kerana membuatkan aku berada di dunia ini. Segala pengorbanan dan kasih sayang tak ternilai dan tidak dapat ditukar ganti. Bila difikirkan angka 25 tahun...Sudah dewasakah aku ini…Sudah berfikiran matangkah aku ini…Sudah tuakah aku ini….Mungkin aku kebudak-budakan, tidak berfikiran matang dan masih muda kerana aku tiada tanggungjawab yang besar lagi…Hanya tanggungjawab anak kepada ibu bapa dan dan tanggungjawab sebagai pelajar. Tiada lagi tanggungjawab ibu kepada anak dan tanggung jawab isteri kepada suami…Bila difikirkan tanggungjawab itu…Bersediakah aku dengan tanggungjawab seperti itu kerana tanggungjawab itu belum pernah kugalas…Bolehkah aku menjadi isteri dan ibu mithali dan solehah kepada suami dan anak-anakku nanti…Semoga Allah mempermudahkan segala urusan. Tanggungjawab sebagai anak sudah 25 tahun kugalas, walaupun sewaktu kecil aku tidak tahu apa itu tanggungjawab. Tetapi sejak dari kecil aku sudah diasuh dan sentiasa beradab dengan ibu bapa, menghormati ibubapa supaya belajar bersungguh-sungguh. Tanggungjawab sebagai pelajar kugalas sejak dari tadika sehingga sekarang mungkin sudah 20 tahun ….Itu adalah merupakan tanggungjawab…25 tahun takutkah aku dengan angka itu…Mungkin juga…25 tahun juga membuatkan aku bersemangat dan berazam untuk menambah target-target dan untuk mencapai target tersebut…25 tahun juga aku hendaklah sentiasa berfikiran positif dan sentiasa berfikiran terbuka…Menjadi anak dan muslimah yang solehah….Amin……

Terima kasih kepada kawan-kawan yang masih mengingati hari lahirku….Especially Azham kerana dia antara yang terawal mengucapkan Selamat Hari Lahir….dan juga kawan-kawan seperjuanganku di Uitm dahulu……You are everything…Thank You So Much. Segala kenangan antara kita tidak dapat ku lupakan. Kenangan yang terindah…One thing that you know, I can’t remember that my friend birthday…I’m so Sorry

Thursday, June 11, 2009

Kali ini, aku berkesempatan lagi untuk pergi ke Genting Highlands. Ini adalah kali kedua aku pergi ke sana…Untuk kali ini juga aku pergi bukan menggunakan pakej. .….
Kali pertama
Masih kuingat kali pertama aku ke sana ialah pada 27/7/2007. Planning pada mulanya ramai yang hendak pergi ke sana, lastly hanya kami bertiga sahaja yang pergi aku, Zahila dan Azilah. Ini adalah kali terakhir aku berjalan-jalan kerana ini adalah semester last aku di uitm sebelum pratikal. Aku boleh dikatakan setiap semester bercuti dengan rakan-rakan. Perak, Terengganu, Melaka, Johor, Negeri Sembilan dan Genting Highlands. Kami tidak kisah kawan-kawan yang tidak dapat pergi. Jangan disebabkan itu, kami juga tidak jadi pergi. Sehari sebelum ke sana kami bertiga mencari tiket untuk ke Genting, walhal pada hari itu ada majlis penganugerahan dekan, aku tidak hadiri kerana mahu ke KL untuk mencari tiket ke Genting. Disebabkan last minute, pakej sudah habis kami hanya membeli tiket perjalanaan bas dan sky way. Tak kisahlah perbelanjaan lebih sedikit kerana aku dengan Zahila first time mahu ke sana jadi excited tu terlebih cikit kalau nak dibandingkan dengan Azilah. Keesokannya hari sabtu kami keluar boleh dikatakan awal dari kolej around 7 pagi kerana tiket bas dalam kul 10 di KL. First time naik skyway terasa gayat juga tetapi peluang bergambar dalam skyway tidak dilepaskan. Sakan gila dan riuh dibuatnya walaupun hanya kedengaran suara kami. Biarlah orang bukan kenal kita. Sampai di sana mencari permainan outdoor dan beli tiket untuk masuk ke situ. Banyak juga permainana disitu. Tujuan kami sebenarnya bukan mahu bermain sangat hanya mahu bergambar dan mahu kenal tempat. Biasalah kami ni memang boleh dikatakan kaki gambar ataupun hantu begambar pantang lihat pemandangan yang cantik mestilah bergambar untuk dijadikan kenangan. Permainan disitu tidak teringin untuk bermain mungkin rasa takut. Berjalan-jalan di sekitar outdoor. Banyak juga gambar yang kami ambil. Mungkin kami fikir bilalah lagi mahu sampai ke sana. Kami hanya sempat bermain 4 permainan sahaja iaitu permainan tidak mencabar.
  • Spinner (pening juga kepala di buatnya)
  • Tea Cup (permainan budak-budak)
  • Matahari (permainan budak-budak)
  • Pirate ship (bertambah-tambah pening kepala)

Kali kedua..
Kali kedua aku ke sana biasa-biasa saja mungkin disebabkan aku pernah ke sana. Tetapi kali ini aku pergi bersama dengan abang kedua ku. Kami pergi pada 8/6/2009 bertolak dari rumah jam 5.30 pagi. Tidak percaya rasanya seawal itu kami bertolak…..Perjalanan mengambil masa 3 jam jadi itulah keputusannya. Kalau pergi lambat alamatnya tidak dapat bermain kerana orang sudah begitu ramai di sana. Kali ini tujuan aku ke sana adalah untuk bermain, bergambar hanya sekadar sampingan sahaja kerana kali pertama aku sudah puas bergambar. Aku hanya dapat bermain 6 permainan. Ada juga penambahan daripada kali pertama datang dahulu. Itupun sudah penat menunggu.Aku teringin untuk bermain Space Shot tetapi tiada kekuatan lagi. Bermain Cyclonepun sudah terasa nak tercabut jantung rasanya dan rasa tiada suara, perit anak tekak sepanjang permainan. Mungkin aku sudah serik untuk main permainana ini.

  • Spinner
  • Matahari
  • Dinasourland
  • Cyclone (luruh jantung rasanya)
  • Astro fighter
  • Pirate train (ingatkan seram sangat tak dak hantupun)

Aku dan adikku sahaja yang main banyak permainan kerana anak sedaraku tidak boleh berjauhan dengan uminya. Jadi akak iparku tidak dapat bermain permainan yang mencabar. Abangku, tidak suka beratur dalam satu-satu permainan. Jadi dia hanya melihat kawasan-kawasan di situ sahaja. Katanya mahu ajak aku ke sana lagi dalam bulan 7 ini untuk bermain….Cuti sekolah dipenuhi ramai orang mungkin hari biasa tidak ramai. Tapi entah kan jadi entahkan tidak. Percutian yang boleh dikatakan menarik…..

Tuesday, June 9, 2009

Seronoknya

Setelah beberapa hari aku pulang ke kampung , baru hari ini aku berkesempatan untuk menulis di blog ini. Masa banyak kuluangkan bersama dengan keluarga .Di musim cuti sekolah ini, aku berkesempatan untuk bercuti panjang kerana pada masa inilah saudara mara berkumpul kerana kebayakkannya bekerja sebagai guru, walhal cuti semester sudah lama bermula dan semester baru akan dibuka. Masa inilah kurasa masa itu amat berharga untuk keluarga. Masa sudah berubah dan kamipun sudah berubah dari kecil sehinggalah sudah besar panjang. Walaupun jarak usia kami agak jauh tapi apabila berkumpul seronok rasanya bila dapat bercerita itu dan ini. Kadang kala untuk merasai kemeriahan berkumpul bersama keluarga hendaklah dihargai sepenuhnya kerana kadang kala kita tidak dapat merasai kemeriahan seperti itu lagi. Masing-masing sibuk dengan kerjaya dan keluarga. Jadi,apabila kesempatan sudah ada luangkan sepenuhnya bersama keluarga.Gambar Keluarga En Mahmod bin Setapa

This my family
  • Mahmod bin Setapa &Kamariah binti Mohamed
  • Mohd Faidzal bin Mahmod & Norafauziah binti Safar
    • Nur Ain Syafikah
    • Nur Farah Asyikin
    • Nur Fatin Aqilah(tiada dalam gambar)
  • Mohd Fakharudin bin Mahmod & Norfadzilah binti Ghazali
    • Mohd Amar
  • Yuhazlina binti Mahmod
  • Rabiatul Adawiah binti Mahmod

 

blogger templates | Make Money Online