Monday, June 29, 2009

Himpunkan Ia Menjadi Satu

Hari ini aku berkesempatan untuk menulis di entri ini….Mungkin aku terlalu sibuk sehingga aku tidak dapat mencoret sesuatu di sini.Terlalu banyak peristiwa yang berlaku sepanjang waktu itu.


Musim cuti persekolahan baru sahaja lepas. Banyak juga aku hadiri majlis perkahwinan. Yang penting, dapat juga aku merasai gulai kawah.Umm…sedapnya..Menghabiskan masa bersama keluarga juga seronok kurasakan. Tidak puas rasanya. Aku pulang ke Kalumpang bersama dengan keluarga abeya. Singgah di Genting Sempah mengisi perut dengan fast food. Sudah lama aku tidak makan Mc Donalds kerana di Tanjung Malim tiada. Petang dalam jam 2 sudah sampai. Umah di Ulu Jempol kosong kerana ma dan abah pula menghantar adik di sekolah berasrama, SHAH Pekan. Adik mesti dengan azam yang baru untuk belajar dengan bersungguh-sungguh kerana kesemua adik beradikku menawarkan hadiah yang lumayan jika dia mendapat 10 A.

Menjalani rutin harian biasa di rumah abang. Jika tidak bekerja, mengemas dan memasak kadang-kala tugas itu kuambil kerana akak tidak sempat untuk menyiapkaan kerana sibuk dengan tugasan-tugasan sekolah. Aku telah mendaftar bengkel The Cracking Code untuk ku hadiri pada minggu berikutnya. Moga-moga aku dapat hadirinya..Minggu ini abeya pergi kerja boleh dikategorikan awal….Moga-moga pada minggu hadapan juga begitu kerana bengkel ini bermula 8.30…Moga-moga tiada halangan untuk aku hadirinya..

Hari jumaat 19/6, akak dapat panggilan telefon dari adiknya menyatakan maknya sakit. Akak pulang ke Kota Tinggi dengan menaiki bas, jadi aku kena menjaga anak-anaknya seramai 3 orang. Jadi mak oranglah pulak. Penat juga melayan karenah mereka. Malam mereka tido awal diruang tamu. Menyenangkan aku juga taklah susah-susah aku ke hulu hilir, tapi jam 10.30 abeya tepon suh kemas barang-barang balik ke kota tinggi, mak k.nora meninggal, aku mengemas apa yang patut. Jam 12 tengah malam kami bertolak dari Kalumpang. Fuh…first time bertolak tengah malam. Risau gak aku kerna abeya tidak cukup rehat sebab dari pagi dia kerja sehingga jam 10.30 mlm. Aku memangku fatin, mujur gak tido, tidak susah sangat aku nak menjaga, 2 kali berhenti di Pagoh dan di Kulai disebabkan abeya mengantuk. Jam 6.40 pagi aku sampai juga di Air Tawar 4. Lenguh-lenguh tangan memegang Fatin. Orang tidak ramai lagi yang hadir. Aku bersolat subuh dahulu kerana subuhpun sudah nak habis, kemudian mandi dan baru membacakan surah yasin. Ini adalah kali ke 2 aku melihat mayat. Entah tiba-tiba aku rasa gementar. Perasaannya lain. Bagi K.Nora mesti sedih kerana kedua-dua orangnya sudah tiada….2 tahun yang lalu ayahnya meninggal dlm perjalanan dari Tanjung Malim ke Kuala Lumpur untuk balik ke Johor. Meninggal dalam bas. Masih kuingat kali pertama aku melihat mayat adalah arwah atukku. Aku dapat melihat saat-saat terakhir arwah menghembuskan nafas-nafas yang terakhir. Sedih kurasakan kerana arwah sudah lama menderita sakit. Kadangkala sakit kadangkala sihat. Nak dekat 8 tahun juga sakit tidak silap ingatanku. Aku tolong nenek menjaga juga kerana pada waktu itu aku tengan menunggu keputusan SPM. Abedin dan makcik di johor tiada disaat-saat akhir kerana abedin di penang dan makcik ada di Johor. Abedin sampai paginya nak rebah juga dibuatnya. Kami adik beradik lebih rapat dengan atuk dan nenek belah ma, menyebabkan kami terasa kehilangan. Selepas selesai urusan semuanaya lega rasanya,tetapi lain pula jadi dengan aku, aku demam dalam 4-5 hari, makan pun x boleh..Orang cakap aku kena badi….lemah badan dibuatnya….Itulah pengalaman aku..

Abah dan ma sampai petangnya. Ma membantu apa yang patut untuk urusan tahlil. Memasak dan buat apa-apa yang patut. Malam semua kepenatan. Masing-masing tido dengan lena kerana tidak cukup rehat. Ma dan abah penat dalam perjalanan. 6 jam juga mengambil masa perjalanan. Aku dan abeya juga penat dalam perjalanan. K. Nora seharian lebih tidak tido, menjaga mayat arwah. Keesokannya menyediakan bahan-bahan untuk tahlil seterusnya….Selepas makan tengahari ma dan abah pulang, aku turut serta kerana minngu depan kuliah bermula….Bengkel akhirnya aku tidak dapat hadiri…Sepanjang perjalanan aku boleh dikatakan tido..

Keesokannya 22/6, pelajar master boleh daftar subjek. Pagi aku buka laman web UPSI tapi tidak berjaya. Pergi ke BP bersama abah, aku ingin cek duit pinjaman sudah masuk ke belum kerana semester baru hendak mula. Pinjaman tidak masuk lagi, pulang ke rumah try dftr subjek akhirnya berjaya walaupun bukan mudah, bermacam-macam telefon IPS, FST untuk tahu subjek mana yang kena ambil...Kemudian telegon YP untuk mengetahui status permohonan pinjaman...Hari itu juga aku kena selesaikannya kerana esok aku perlu ke Kuantan bersama ma,abah dan mek..

Sebelum ke Kuantan, abah belikan durian untuk kumakan..Bestnya sudah lama aku tidak makan durian...Semasa kami hendak berangkat posmen datang dan surat adalah untuk ku...Surat dari yayasan pahang...Menyatakan duit telah dimasukkan..samapai di Kuantan, tinggal di rumah maksu...Petang , aku ma dan abah telah ke Bandar ke Kuantan mencari barang...Boleh dikatakan shopping....Aku cuba sekali lagi untuk melihat baki akaun...Alhamdulillah duit telah dimasukkan....Aku belanja ma dengan abah dengan memberi hadiah kerana semasa hari jadi mereka aku tidak sempat memberikan hadiah....Seronok rasanya dapat memberi mereka hadiah...

24 hb aku telah pulang ke Tanjung Malim untuk masuk semester baru...Walhal pada hari itu ada kelas tapi tidak sempat aku hadiri...Bas dari Kuala Lumpur Ke Tanjung Malim lambat. Rugi juga tidak hadiri kelas yang pertama...Menumpang tido di rumah kawan kerana teman-teman serumah tidak datang lagi...Menyelesaikan masalh pendaftaran dalam 2 hari...akhirnya selesai juga...Aku hanya mengambil 3 subjek kerana aku telah mendrop 1 subjek....Terasa sukar rasanya...Bolehkah aku mendaftar result sebaik semester lepas....Risau bila memikirkannya...Akan ku cuba....

Inilah serba-sedikit sepanjang aku tidak menulis di entri ini....Sedikit????Banyak juga kurasakan...Aku himpunkan ia menjadi satu....Banyak lagi sebenarnya yang hendak dituliskan tetapi cukuplah sekadar itu.....




0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online