Sunday, November 1, 2009

Semangat Berkobar-Kobar

Semalam aku menghadiri seminar matematik. Walaupun aku hanya menghadirkan diri untuk separuh hari banyak juga pengetahuan dan pengalaman yang kuperolehi. Aku melihat banyak pembentangan untuk research dan proposal yang dibuat oleh lecturer, pelajar sarjana dan pelajar sarjana muda. Aku semakin berkobar-kobar untuk menyiapkan proposalku. Targetku bulan 12 ni aku dapat membentangkan proposalku supaya aku dapat menyiapkan tesisku dengan cepat. Kalau tidak bulan 12 awal bulan 1 pun boleh. Tetapi dalam masa yang terdekat ini (Mudah-mudahan supervisorku membenarkan aku membentangkan proposal dan moga-moga proposalku tiada masalah). Moga-moga ia tidak tertangguh lagi. Sementara cuti semester ini, aku menghabiskan masaku dengan menghadap proposal. Walaupun tidak banyak kubuat dalam satu masa tetapi aku dapat menambahkan apa yang diperlukan dalam proposalku.Satu peningkatan yang membina walaupun aku tidak tahu ia diterima atau tidak oleh supervisorku. Yang penting aku dapat menyiapkan ketiga-tiga bab dan kemudian baru berjumpa dengan supervisorku. Aku perlu mencari banyak bahan lagi untuk proposalku. Tak sabar rasanya untuk aku menyiapkan proposal dan membentangkannya. Kalau aku berjaya membentangkannya separuh dari tesisku sudah siap hanya menyiapkan 2 bab saja lagi. Moga-moga semangatku bukan hanya sekadar sekerat jalan.

Semasa aku menghadiri seminar ni, 2 lectureku yang mengajar subjek semester yang baru lepas menghadiri juga seminar ni. Aduh...risau dibuatnya apabila kedua-dua lecturerku mengatakan ramai yang tidak dapat menjawab dengan baik. Untuk 1 subjek memang terang-terang aku tak confident langsung untuk menjawab kerana bagiku soalan yang diberikan begitu susah. Tetapi yang peliknya subjek satu lagi, aku rasakan aku dapat menjawab dengan baik walaupun aku tidak cukup masa untuk menjawabnya. Walaupun semasa final bagi kedua-dua subjek yang kuambil banyak dugaan dengan cabaran, aku berjaya juga tempuhinya. Subjek pendidikan aku telah studi dengan awal kerana ia memerlukan penghafalan. Walaupun kurasakan dapat score subjek ini, tetapi apabila lecturer mengatakan ramai yang tak boleh menjawabnya aku mnejadi begitu takut. Adakah aku tergolong dari golongan itu? Minta dijauhkan. Pengajaran daripada ini aku tidak perlu main-main dan ambil lewa untuk subjek semester akan datang. Tetapi adakah aku main-main pada semester yang baru lepas ini??Mungkin subjek yang kuambil baru ini mencabar mindaku. Aku hanya berserah...Tunggulah kemunculan resultnya nanti...

1 Comment:

  1. nurQaseh said...
    insyaAllah jika ada usaha kejayaan pasti menjelma..
    jgn dihitung result yg diperolehi krn itu milikNya..cukup sekadar kita berusaha utk mndapatkan yg trbaik, brdoa dan tawakkal..
    ape yg pling penting ilmu yg dikutip sepjg perjalanan hidup kita yg pnuh ranjau..buat bekalan hari mendatang..insyaAllah..

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online