Thursday, May 6, 2010

Begini Rupanya.....



Gambar Hiasan:: Mengajar dan Belajar

Exam dah lepas dan selepas ini aku tidak akan menghadapi sebarang exam. Macam x percaya rasanya. Apa yang aku buat?? Masa banyak dihabiskan di opis. Macam bukan keja part time dh ni. Gaya macam keja full time. Fulltime?? Hihihi. Dulu belajar full time dan sekarang keja lak full time. Terbalik sudah. Tapi, gaji tetap gaji hari tanpa pay slip dan tanpa ada apa-apa keistimewaan lain. Tak pelah sambil-sambil aku mencari keja lain. Kerja ini hanya sementara. Mujur gak abangku menolong. Kalau tak terperap jelah aku kat umah. Rutinku masuk opis around jam 9 ur 10 a.m dan balik..Erm...itu yang aku tak tahan tu around jam 7 hingga jam 8 p.m. Fuh...penat badan. Kerjaku depan komputer dan turun naik tangga. Sehari ada lebih 5 kali aku turun naik tangga untuk hntr order n buat D.O untuk order. Boleh kurus aku rasa. Diopis time bz aku selalunya awal bulan, tgh bulan dan akhir bulan. Time tulah nk wt gaji dan tutup akaun. Kalau dalam opis nk wt keja sendiri pun x boleh. Nak wat tesis kena ada fil, mood dan suasana sunyi. Kalau tidak kucar kacir gak ayat-ayat dalam tesis aku nanti. Bila dah tak mengadap tu ingatkan boleh wat malam hari, tapi lain lak jadinya, tak sampai kul 10 mata ni mcm dh melekat je,dah tak boleh nk buka. Mungkin seharian aku tak berehat. Bila aku keja sepanjang hari, dapat kurasakan bagaimana rasanya cikgu2 lain yang belajar part-time. Memang memenatkan dengan kerja, tambah lak kalau yang dah ada famili. Dorang mesti kena banyak berkorban. Setiap hujung minggu kena hadiri ke kuliah, bagaimanalah kalau yang dok jauh...Fuh memang sangat-sangat penat. Dorang mesti banyak keja di sekolah ditambah lak dengan asemen -asemen yang pensyarah bagi. Tidak dapat aku bayangkan. Aku yang sikit nipun dah terasa penat. Tak kuat betullh fizikal dan mental aku ruapanya.Begini rupanya cikgu-cikgu atau orang 2 diluar sana apabila keja sambil belajar aku dapat rasai kepenatannya. Tabik dada r pada sesiapa yang sanggup melalui semua ini.Kalau aku mungkin tidak sanggup untuk melaluinya.

3 Comments:

  1. cik gha said...
    'Diopis time bz aku selalunya awal bulan, tgh bulan dan akhir bulan.'-
    ni bukan bermaksud sepanjang masa bz ke??hahaha
    Insyirah said...
    owh sgt terasa dgn prnyataan "Kalau tak terperap jelah aku kat umah"...haha

    xpe..at least sy jd tukang masak yus..hehe
    yuhazlina said...
    cik gha :: amboi..kenakan org no 1 yer

    insyirah:: alamak...penulisan idea kreatif ni tiada kena mengena yg hidup atau yang mati r...mungkin kebetulan kot...tq tolong masakan, nnti x dapat merasa dah masakan nor...

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online