Thursday, May 31, 2012

OH TIDAK!!!!

Hari ini seperti biasa, rutin bulananku pergi ke klinik desa untuk pemeriksaan antenatal. Sejak pregnant, rasanya baru 3 kali pergi ke klinik desa dan sekali ke pusat kesihatan. Aku bab pergi klinik desa memang semangat sebab tak ramai orang dan mengambil masa yang sekejap sahaja, dalam 30 minit. Misipun oklah mesra alam katakan. Tapi berlainan pula dengan hari ini, misi yang biasa ku jumpa dah bersalin, jadi orang lain yang ambil alih. Misi yang agak kurang mesra, dan kurang memberi penerangan tentang kesihatan ibu mengandung. Tapi apakan daya terima jelah. Bila bab timbang berat, wow beratku sudah mencecah 75 kg. OH TIDAK!!!Beratku seberat itu. Macam tak percaya.  Maksudnya seminggu sekilo naik. Padahal lima bulan pertama kena naik 0.5kg sebulan. Misipun dh risau, takut apa-apa penyakit yang aku hidapi. Tapi nak wat mcamana, seleraku bertambah, tambahan pulak 2 minggu aku dok rumah bercuti. Tak wat apa-apa. Makan dan tido, manalah tak naik badan nih. Macam belon dh kurasakan. Bila misi cakap suh datang 2 minggu lagi untuk pemeriksaan berat badan, maknanya aku kena kurangkan pengambilan makanan. Kalau boleh aku tidak mau minum air gula. Alamatnya minggu depan aku kena start posalah gini. Untuk mengurangkan kenaikan berat badan. Baru 20 minggu dah naik smapai 75 kg, 20 minggu lg macammanalah agaknya nih. Semua orang dh tak kenal kot....bila berat naik, semua bahagian naik...adoilah..Targetku 80 kg. Tak maulah naik banyak2 dah. Nanti pyh nak trn dah...Risau gak nanti baby besar, payah lak nak bersalin. Dahlah yg first time nih.Tak dpt dibayangkan mcmana. Azam msti ada, untuk motivate diri...OH TIDAK aku tak mau beratku naik lg...Macam mana nih...Moga-moga aku dapat kawal pemakanan ku nnati....

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online