Thursday, April 23, 2009

HoBi LAmA MeNjeNgah LaGi

Menghabiskan masa cuti semester amat lambat masa berlalu.....Memikirkan apa yang patut dibuat sepanjang cuti ini.....Untuk memikirkan tajuk proposal...idea masih belum tercetus di fikiran ini...Mungkin tiada kesungguhan lagi untuk mencari tajuk-tajuk yang sesuai...Entahlah bila last minute nanti baru terkulat-kulat mencari tajuk untuk tesis nanti...Semalam aku pergi ke kampus untuk selesaikan apa yang patut diselesaikan....Mengambil sijil di ips dan menghantar salinan surat pembiayaan untuk pengajian....Di awal semester baru nanti, tidaklah kelam kabut dibuatnya...Pabila semua urusan selesai aku pergi ke library....tujuan ku hanyalah satu iaitu meminjam buku untuk mengisi banyak masa yang aku telah aku bazirkan sebelum ini. Tapi buku apa yang ku pinjam hanya novel-novel saja tidak langsung sesat satu bukupun yang berkaitan dengan pendidikan... Ah...mungkin jiwa remaja masih bermaharajalela dalam diri ini..Semasa aku pergi ke bahagian novel, ada juga mata-mata yang memandang...Mungkin pelik almaklumlah sekarang minggu exam untuk pelajar degree....Mungkin mata-mata itu mengangak aku adalah antara daripada mereka yang sibuk menelaah pelajaran untuk menghadapi peperiksaan tetapi sempat lagi untuk membaca novel. Pandangan mereka aku tidak entahkan asalkan aku dapat meneruskan hobi lama ku...Sudah lama juga aku tak melayan novel-novel ini....Sejak habis degree aku tak berkesempatan untuk melayan hobiku ini...Mungkin sibuk dengan kerja pada waktu itu...Lima buah novel dalam genggaman yang mana 1 buku puratanya 500 ms....Terasa puas dapat meminjam novel-novel ini....Semasa aku turun setingkat demi setingkat mata-mata masih melirik ditanganku....Mungkin pelik...Pabila sampai di rumah aku baca sinopsis untuk kelima-lima novel tersebut.....Ah...menarik juga yer...X sabar untuk memulakan pembacaan...Selepas asar bermula pembacaanku......Benda lain tidak ku endahkan, hanya berkurung di dalam bilik melayan cerita cinta....Sekali-sekala keluar untuk mengambil angin...Yang peliknya aku tidak merasa mengantuk...Inilah dikatakan penangan buku-buku novel.....Kalau buku pelajaran, tak sampai sepuluh minit dah boleh kira berapa kali menguap ...Pelikkan...Bila pembacaan ilmiah tak sampai sejam,(jangan katakan sejam setengah jampun) matapun dah layu....Aku tak sabar-sabar untuk menghabiskan buku cerita ini.....Sedih...gembira semuanya ada...sampaikan aku terbuai-buai sekali....Ah...mengambil feelinglah kononnya....Apabila menghadap buku novel ini...sanggup aku berjaga sampai ke dinihari untuk menghabiskan cerita tersebut....Inilah tabiatku...selagi x dihabiskan buku novel...selagi itu jugalah tidak boleh tido...Begitulah hebatnya penangan buku novel ini..Dah lama tabiatku ini tidak kubuat..Alamatnya beberapa hari ini tidak cukup tido agaknya...bukan sebab studi tetapi melayan buku-buku novel ini....Kalaulah baca buku pelajaran macam baca buku novel alangkah bagusnya....Mungkin setiap sem mendapat 4+. Nak wat macamana hobiku tiba-tiba datang tanpa di undang..mungkin disebabkan kebosanan dan keboringan berada dirumah agaknya.......

2 Comments:

  1. zahila said...
    org pon tgh giler novel skrg..bru 2 bln dh beli 4 novel..huhuhu..sskrg xlayan alaf dh,org lyn buku JemariSeni: written by HLOVATE.
    yuhazlina said...
    Ok r tu 2 bulan 4 novel. Saya nipun seminggu 4 novel habis, banyak masa terluanglah katakan..X pernah dengarpun buku JemariSeni..Mesti baru...Still layan Alaf dan Buku Prima

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online