Thursday, December 13, 2012

3 bulan


Masa 3 bulan aku ada temu janji dengan doktor iaitu pemeriksaan pertama dengan doktor. Tetapi pada tarikh itu, pertemuan terpaksa aku cancelkan, sebab aku ada interview di UTHM Batu Pahat. Alasan yang ku berikan pada klinik desa adalah aku ada kursus. Langkah selamatlah katakan. Jadi klinik desa akan set kan tarikh lain untuk bertemu dengan doktor. Tarikh yang diberikan adalah minggu depan berikutnya. Nak dijadikan cerita minggu itu, doctor pulak yang tiada, doktor pula yang ada kursus. So, tarikh menganjak minggu berikutnya lagi. Bermakna aku dah 4 bulan time tuh. Pertemuan dengan doctor akan ku ceritakan dalam kronologi 4 bulan.  Kebetulan aku ada dua interview dalam masa satu hari, so x payah susah-susah aku nak ambik cuti.Mudah-mudahan satu daripadanya lekat padaku. Aku rasa dah x sanggup nak berjauhan dengan suamiku tambahan pulak aku berbadan dua.  

1st interview aku di Pusat Pengajian Diploma dan yang ke 2 di Fakulti Sains, Teknologi dan Pembangunan Insan. Kedua-duanya adalah post pensyarah matematik. Satu mengajar pelajar diploma dan satu lagi mengajar degree. Satu ada mock teaching dan satu lagi adalah interview biasa.  Kebetulan minggu tuh husbandku balik naik kereta, jadi aku terus ikut sekali balik ke Batu Pahat.  Untuk balik ke Ulu Jempol semula, terpaksalah aku balik naik bas, walaupun pada masa itu aku berada pada 1st trimester. Risau jugak. Tapi berdoa banyak2 semoga tak terjadi apa-apa. Takkan aku nak suruh husbandku hantar, tambahan banyak kelas terpaksa aku ganti nanti. Aku pulang melalui Kuala lumpur untuk mempercepatkan perjalanana dan memudahkan aku sampai ke Pahang. Kebetulan pada hari itu, aku adakan kelas cuma di sebelah petang.

 Masa 1st interview bagiku biasa2 je. Lagipun tiada mock teaching, juz berbual2 kosong sahaja. Tapi bagi 2nd interview, tajuk yang diberikan adalah on the spot dan kena prepared dalam masa 10 minit. Bagai nak rak malam sebelum tuh aku prepared untuk mock teaching, laz2 tajuk lain yang diberikan. Itu yang manakutkan aku. Jadi bagiku, aku hanya menaruh harapan pada interview yang pertama. Yang ke dua jauh sekali. Lagipun banyak candidate untuk 2nd interview untuk aku bersaing. Aku hanya bertawakal sahaja. Mudah-mudahan ada rezeki babyku ini.  

Ok, berbalik pada kandunganku ini.  Bila pertemuan dengan doktor asik tertunda je,aku jadi gelisah, maklumlah orang masa 2 bulan lebih or 3 bln dh scan, aku masih  x scan2 lg. So inisiatifnya masa 3 bulan ½ aku g scan di klink swasta Batu Pahat untuk mengetahui perkembangan janinku. Risau jugak kalau terjadi apa-apa. Kebetulan aku balik Batu Pahat menumpang kereta kawanku sampai ke Melaka and then husbandku ambik di Melaka.  Pada masa itu aku sampai malam, maklumlah bertolak dr UiTM pun dh kul 4 lebih and then sampai di Melaka kul 8 lebih. Husbandku tggu di Mydin. Di sebabkan aku dh lama x bershopping, bershopping jugaklah aku di Mydin. Ada jugak sejam berada di Mydin. And then makan mcd di Melaka sebelum balik. Sampai di rumah dah nak dekat jam 11, sbb bertolak dr melakapun dh dkt 10.30 mlm. Keesokan harinya aku dan husband pergi ke kinik untuk scan baby. Nak tahu perkembangan baby, sebabnya aku tak pernah scan sejak mengandung lagi. Permulaan scan resultnya uri di bawah. Doctor nasihatkn aku supaya tidak membuat kerja berat takut mengalami pendarahan. Bila uri dibawah, banyak risiko yang akan berlaku. Aku teruja tengok gambar baby dalam filem scan. Owh x sabar rasanya, walhal baru je 3 bulan lebih. Hari isnin aku balik dengan Lina. Husbandku hantar  di Melaka. Bershopping lagi maklumlah x puas malm tu cari barang. Lagipun aku keluar awal dr rumh. Sampai di Uj, aku tunjukkan filem scan pada parents. Nampknya aku masih menungggu 6 bulan lg untuk dia lahir ke dunia ini. Aku ternanti-nanti saat itu.

Pertemuan kedua dengan klinik desa semasa aku 15 minggu. Wah paling mengejutkan berat badan aku naik 2 ½ kg dalam masa sebulan. Padahal dalam 5 bulan pertama kenaikan yang sepatutnya adalah 0.5kg  sebulan. Naik yang amat mendadak. Fuh, mungkin seleraku bertambah-tambah maklumlah aku tiada alahan semasa mengandung. Cuma aku tidak boleh bau dapur semasa orang memasak. Maknanya aku memang tak masuk dapurlah. Makku sahaja yang masakkan. Aku juga tidak boleh makan ayam dan ikan. Aku rasa seperti kembang je tekak nih. Jadi aku makan seafood sahaja. Itu yang berat badan aku naik mendadak tu kot. Pening kepala semasa di awal kehamilan juga turut berlaku padaku. Mula-mula di awal pagi and then selepas 2 minggu, terjadi di malam hari. Maksudnya sepanjang awal kehamilan, aku memang tidur awal.

Diawal kandungan aku nih, aku teringin nak makan pizza hut. Manalah aku nak cari pizza hut di Bandar Pusat. Paling dekatpun Jerantut. Mula-mula aku tak cakap pada sapa-sapapun. Tetiba aku terlepas cakap dengan makku. Laz2 abah bawak pergi jerantut beli pizza. Tapau je. Beli yang kecik. Nak hilangkan rasa kepingin. Kesian baby nanti, meleleh air liur. Wah bila dapat rasa sikitpun dah jadi lega. Cerita kat husband, diapun kesian, tapi nak wat macammana, husbandku di batu pahat. Kadang-kadang dia rasa terkilan jugaklah, maklumlah isteri nak, tapi husband tak dapat tunaikan. Ulangtahun perkahwinanku bersambut dirumah sahaja. Mula- mula planning nak gi Langkawi, tapi semua tak benarkan, maklumlah 3bulan. Masih berisiko untuk bergerak lasak. Sampaikan  tunda tahun depan. Harijadi mak mertua celebrate di pizza hut. Memang puas hatilah. Sampai tak terhabis pizza hutnya. Siap tapau lagi. Aku rasa aku yang paling banyak makan pizzanya. Maklumlah kepingin tu tak hilang. Sampaikan aku naik muak rasanya.





0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online