Thursday, December 27, 2012

Masih Di Sini


11/10/12

Aku tidak boleh bangun lagi. Masih terbaring lagi. Cuma aku boleh tinggikan kepalaku. Jadi setiap aktiviti dilakukan dengan bantuan nurse disini. Selepas operation, badanku masih terima suntikan jarum. Sampai bila tak tahulah, mungkin sampai keluar hospitallah gamaknya. Ubat jugak tak ketinggalan. Seperti biasa jam 7 lebih dah ada doktor yang melawat. Dalam 9 lebih, tiub air kencing dah dibuka. Maknanya aku dah boleh berjalan. Nurse suruh aku mengiring ke kiri atau ke kanan. Terasa sakitnya di bahagian perut tambah kalau nak berdiri. Bila dah berasa sakit maknanya ubat bius dah hilang. Lagipun laz aku muntah di awal pagi. Jadi secara beransur-ansur ubat bius hilang dengan sendirinya.  Aduh, maknanya aku kena tggu husbandku untuk meminta bantuannya. Bila time melawat tengahari, husbandku sampai and then aku minta bantuan dia untuk bangun. Kemudian pergi ke toilet membersihkan diri. Sungguh seksa aku nak berjalan. Dah siap memperkemaskan diri, aku rindu untuk menjenguk puteri kesayanganku di Nicu. Seharian tak tengok. Dengan diiringi kerusi roda, aku kesana. Di Nicu aku kelihatan ramai bayi-bayi yang diletakkan disitu. Masing-masing ada masalah. Owh kesian aku tengok bayiku diasingkan dengan aku. Masa kulihat dan kuambil bayiku dia ketiduran. 30 minit jugak aku disana. Rindunya dengan bayiku ini. Beginilah besarnya pengorbanan ibu yang aku rasakan. Bagaimana ma melahirkan aku dulu. 

Husbandku beritahu, malam tadi dah nak jam 10 lebih dorang sampai uj. Dorang tak tido terus membersihkan uri di malam hari. Barulah dorang berehat. Memang nampak dorang kepenatan. Kesian ma dan abah. Husbandku seminggu berulang alikpun dah rasa penat.Pergi balik dah nak dekat 2 jam. Uj sebagai tempat persinggahan untuk tido. Masa banyak dihabiskan di hospital. Sengkang masa antara melawat tengahari dan petang, husbandku tunggu di bawah saja. Dah tak tahu nak ke mana. Petang ma datang. Pagi abah pergi ladang dulu. Kesian kat abah. Penat-penat datang jugak masa waktu melawat.  Doktor yang menyambut bayiku ada di wad aku. Katanya bayiku dah boleh naik atas, mungkin petang-petang sikit. Ada prosedur yang perlu diuruskan di sana. Aku juga mungkin dah boleh balik esok. Tunggu doktor buka bahagian penampal operateku. Doktor bagi salinan ubat yang perlu aku ambil esok ari.  Bila dah hbs melawat waktu petang aku tertido. Jam 8 lebih, misi mengejutku, dia dah bawa bayiku naik ke atas. Gembira tak terkata, sakitpun terasa hilang. Aku menyalin baju baby, terasa kekok rasanya. Mujur ada orang yg menghulurkan bantuan. Bayiku asik tido saja. Malam tu aku tido sebelah bayiku.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online