Friday, December 21, 2012

Hari Raya Tahun Ke 2..


Raya dah hampir tiba. Orang lain sibuk mengambil cuti, sebelum dan selepas raya. Tapi aku ambil cuti selepas raya. Sebab apa? Sebab tahun ni giliran beraya ditempatku pulak. Jadi aku tak sibuk-sibuk nak balik Batu Pahat. Raya ke3 akan balik kesana. Husbandku yang akan ke sini. Cutipun boleh aku simpan untuk bersalin nanti. Nampaknya, raya kali ini masih lagi berdua. Walaupun sorang masih lagi di dalam perut. Raya jatuh hari ahad, jadi kebanyakan semua pulang ke ulu jempol pada hari jumaat. Termasuk husbandku.  Cuma abgku yng sulung saja terawal balik pulak. Maklumlah menaiki kereta kecil saja. Selepas accident, keretanya tak siap dibaiki lagi. Husbandku pulak sampai malam jumaatnya. Jadi riuh rendahlah dengan anak-anak sedara. Siap main mercun lagi. Hari sabtu abgku yang ke dua pulang ke Kedah dengan meminjam kereta ayahku. Giliran dia sahaja di sana. Maknanya setiap hari raya kami tidak akan bertembung raya. Hari sabtu sudah mulai sibuk dengan pelbagai persiapan hari raya. Aku pula dah tak boleh bergerak lincah. Maklumlah dh 7 bulan. Tak larat jugak nk wt semunya. Makku jugak yang penat, tambahan pulak kakak iparku juga mengandung 6 bulan. Mujurlah abgku ambik port tolong makku serba sedikit.


Tema raya tahun ni, warna ungu. Aku siap beli awal lagi baju raya. Maklumlah dah sarat, jadi beli jelah jubah mengandung senang. Nak wat baju kurung macam malas je. Jadi tak banyaklah baju raya aku tahun nih. Lagipun beraya di uj, tak banyak tempat nak beraya berbanding beraya di Batu Pahat. Kalau  beraya di batu pahat hari first  memang kena prepare banyak baju seperti tahun lepas. Baju raya aku hanya sehelai saja tahun nih,yang lain jubah kerja saja. Asalkan boleh pakai.

Menu raya pertama, seperti biasa nasi impit+sate goreng+kuah masalodeh, kuah kacang dan rendang daging. Husbandku pulak bawakkan lontong dari sana. Raya pertama, hanya berjalan sekitar kawasan rumah saja. Husbandku mcm peliklah, maklumlh beraya di Johor berbeza dengan beraya di Pahang. Di sana sakan beraya rumah saudara mara, tapi disini beraya rumah kawan-kawan. Suasana yang sungguh berbeza.  Maklumlah di sini tiada sedara mara. Semuanya di Kelantan. Raya ke2, kami memasak nasi minyak. Aku bantu sikit-sikit sahaja walaupun itu permintaan aku. Entah aku kepingin pulak nak makan nasi minyak.  Raya ke 2, baru aku beraya rumah kawan-kawanku yang jauh di jengka 22, jengka 7 dan Bandar Jengka. Raya ke 3, kami dh bertolak ke Johor pagi-pagi lagi sebab, plannya nk g beraya petang tuh. Ma bekalkan nasi dagang dekat besannya. Nak bagi merasai makanan tradisional orang Kelantan. Abangku pulak balik johor tengaharinya dengan menaiki kereta aku, maklumlah kereta masih baru nak dibandingkan dengan kereta kecil dia. Petang baru sampai disebabkan byk kenderaan di jalan raya. Makanya malam tuh baru kami beraya sakan disekitar kawasan rumah mak. Jam 12.30 mlm , baru kami pulang. Plan esokknya mahu g berjalan rumah saudara mara arwah ayah mentua…tapi sebaliknya yang berlaku. 



0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online