Thursday, December 13, 2012

4 bulan


First time pergi ke klinik kesihatan jengka 2. Emak yang teman. Jam 7.45 am aku dah ke sana. Walaupun klinik bermula jam 8, aku dah orang ke 5 untuk bertemu dengan doktor. Sebelum berjumpa dengan doktor, seperti biasa, timbang berat badan, tekanan darah dan ambil ujian air kencing. Kemudian aku dikehendaki untuk mengambil darah untuk menentukan jenis darah.  Result akan diperolehi dalam 2 minggu. Jam 10 aku baru berjumpa doktor. Hamper 1 ½ jam baru dapat jumpa doktor, padahal aku orang ke 5 sahaja. Macam nilah kot klinik kerajaan. Doktor jam 9 lebih baru masuk keja padahal waktu bekerja start jam 8. Semasa aku berjumpa doktorpun, doktor scan, sama juga uri masih dibawah. Owh, mudah-muahan uri akan naik ke atas. Itupun merisaukan aku. Jam 11 baru aku masuk opis. Kesian jugak kat makku kerana terpaksa menunggu lama. Serik jugak aku nak pergi ke klinik kesihatan…Perkhidmatan yang terlalu lembab. Tapi nak wat macammana, aku memang kena berurusan dengan klinik kesihatan sepanjang kehamilan aku.

Minggu berikutnya aku buat pemeriksaan gigi. Itupun satu prosuder kalau mengandung. Aku pergi ke poliklinik Bandar Jengka untuk pemeriksaan tersebut. Mujur tak mengambil masa yang lama walaupun aku pergi dalam jam 8 lebih. Aku orang yang pertama. Masih sama menunggu doktor masuk dulu. Macam nilah gayanya. Gigi aku dicuci dan di tampal. Padahal aku baru buat pemeriksaan gigi dalam bulan 12 atau 1, x silap aku masa di uitm. Masih ada lagi kerosakan gigiku.
Masa minggu ke 19, aku buat pemeriksaan rutin di klinik desa ulu jempol. Seperti biasa beratku naik. Wow naik 4 kg dalam sebulan. Sudah jawabnya aku kena minum air gulalah sebab berat naik terlalu banyak. Selera aku bertambah-tambah, maklumlah aku tak loya-loya masa mengandung. Muntahpun jauh sekali. Berlainan dengan orang lain. Sedap je makan, maklumlah makan seafood. Ayam dan ikankan tak boleh makan.

 Sekarang aku dah selalu balik ke Batu Pahat. Menumpang Lina. So husbandku yang ambil di Melaka.Aku dah mula mencari barang baby sikit-sikit. Maklumlah kalau beli sekaligus, terasa banyak yang mengalir.. So beli sikit-sikit. First kami beli di Mydin. Setakat 2 helai baju sahaja. Takpe sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Disebabkan tak tahu jantina, jadi aku dan husband ambil langkah selamat beli baju warna putih.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online