Sunday, December 23, 2012


Seminggu selepas balik dari Batu Pahat selepas raya, aku pulang ke Batu Pahat sehari sebelum majlis ini berlangsung. Aku pergi bersama dengan parentsku. Nak naik bas dahpun x larat. Jadi aku jadi tukang tunjuk jalan walaupun selama ini, aku tak pernah ingat jalan nak balik Batu Pahat. Asik tido je dalam kereta, manalah nak ingat. Seingat aku memang aku tak pernah kalau aku tak tido dalam keta. Tunjuk prolah kononnya. Sehari sebelum aku bertolak, aku merasai kesakitan dipinggangku. Hampir seminggu tak rasa sakit, tiba-tiba rasa sakit semula. Mula-mula tak tahu lagi boleh pergi ke tidak untuk majlis tu.Usaha untuk pergi sebab majlis aku. Telan ubat minum air garam..Oklah…Sekejap sahaja aku rasa sakit. Walaupun tak sakit sangat lebih baik merawat daripada terus merebak. Ambil langkah pencegahan awal. Sebelum nak bertolak ke Batu Pahat, aku rasa sakit semula, cepat-cepat aku makan ubat. Padahal dah nak bertolak. Di tahankan juga sakit ini. Perjalanan pula bagaikan terlalu lama. Dengan hujan lebatnya. Akhirnya aku sampai jam 6-30 ptg di rumah. Banyak juga persiapan yg dah dibuat.  Abah dan ma berehat. Aku juga tido awal malam tuh.

Siang tuh baru merewang. Pak sedara dan mak sedara ramai yang datang menolong. Ma dan abah pun dapat jugaklah kenal-kenal saudara mara husband. Dapat berborak lebih kalau nak dibandingkan masa kenduri aku dulu. Hampir setahun lebih jugaklahkan. Laz jumpa masa majlis kenduri kahwin aku. Majlis diadakan selepas solat Jumaat. Diadakan baca Yasin dan jugak tahlil. Kemudian aku kena mandi, mungkin itu tradisi orang Jawa. Mandi bunga dengan 7 helai kain batik. Ma ikutkan saja. Hampir petang baru selesai majlis. Penat jugak rasanya walaupun aku tidak membuat keja berat. Malam pulak kawan husband datang, dilayan tetamu yang hadir. Jam 11 aku masuk tido. Ma dan abah dah tido awal lagi, sebab keesokkannya kami mahu balik Pahang sudah. Jam 10 bertolak dr Batu Pahat. Abah mahu ikut Tangkak  mahu shopping kain langsir katanya. Jadi husbandku hantar sampai Tangkak, sebab abah tak tahu jalan dr Batu Pahat ke Tangkak. Sambil menunggu abah shopping kain langsir , kami pekena pizza hut. Sebenarnya nak makan mcd, tapi x dak pulak. Aku sampai kat umah dah jam 5 lebih. Mujur tak sesat. Cuma abh kepenatan sebab abah demam. Aku nak gilir drive tapi tak reti sebab keta manual. Itulah laz aku balik Batu Pahat, pengakhiran 7 bulan. 8 bulan ma dah tak bagi berjalan jauh dah, risau jadi apa-apa. Mana taukan.Kita mintak dijauhkan…Tapi hanya Allah saja yang tahu apa yang akan terjadi seterusnya…


0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online