Monday, December 24, 2012

8 bulan


Bila kandungan masih lagi menyongsang, aku cuba wat rawatan tradisional. Kalau ikut rawatan moden, tak dibenarkan mengurut takut terjadi apa-apa. Tapi bila dah keadaan macam ni, aku dan parents pergi ke jengka 12 untuk pergi berurut nak turunkan kepala bayi. 30 minit jugak bidan betulkan  kedudukan bayi dalam perutku. Katanya belah kiri aku kosong. Semua berada belah kanan. Aku dengar jelah, aku buka tau sangatkan. Seminggu lepas tuh aku kena datang lagi kesana, nak tahu kedudukan bayi macam mana. Patutnya nak adjust kedudukan bayi nih kena datang masa 6 atau 7 bulan. Tapi ma tak teringat pulak. Bila kandungan dah besar payah sebab dah sempit ruang dalam perut aku nih. Seminggu kemudian pergi lagi, bidan cakap patutnya bayi ni dah turun, tapi tak jugak macam ada benda yang tersekat. Cuma berdoa jelah mudah-mudahan dia turun.  Diberi air penawar supaya dipermudahkan segalanya. Aku pergi ke klinik desa katanya dah turun lega jugak aku. Mereka periksa guna tangan, kepala dah turun ditempat ruang yang sepatutnya.

Bila kandungan semakin membesar, aku jugak dah tak lena nak tido. Tak tahu kenapa..automatik je..Seringkali terjaga jam 3 atau 4 pg. Aku jugak seringkali batuk dan kadangkala menyebabkan lelah. Risau jugak aku, kalau terjadi masa bersalin nanti.Lagipun aku tak bagitau klinik yang aku lelah. Bila keadaan berterusan, aku pergi klinik desa, buat rawatan. Ambil tekanan darah tinggi sebab aku selalu pening. Klinik desa kata ok, kemudian pergi j2 untuk ambil ubat batuk, sebab aku batuk teruk di awal pagi selepas bgn tido. Kadang-kadang aku tak boleh tido semula, sebab semput.

Ujian air gula dah keluar, nampaknya aku tersangkut untuk ujian ke2. Aku kena pergi ambik darah 4 kali sehari setiap 2 minggu untuk buat bsp. Penat jugak rasanya berulang alik ke klinik desa.Bila buat bsp, kandungan gula aku ok je..control je..tak pernah cecah 6..around 3.5-5-5 saja. Tapi nak wat macam mana dah nak kena, terima jelah, ikut aje arahannya.

 Bila dh 8 bulan, tiba-tiba aku teringin nak makan seafood. Dahalah masa nih, berjalanpun x larat dah. Cepat termengah-mengah. Di Pahang manalah nak cari seafood yang sedap kalau bukan di Tanjumg Lumpur. Walaupun pagi tuh tak sihat, berulang kali ke toilet, gagahkan jugak nk g kuantan. Dah lama jugak aku tak pergi Kuantan. Dah nak dekat setahun. Bila dah tengahari rasanya badan dh sihat, selepas zohor kami berempat pergi ke Kuantan. Maklumlah nak lepaskan kempunan. Singgah umah moksu jap hantar barang dan solat, baru pergi East Coast Mall nak cari minyak wangi dulu. Bila dh 6 lebih baru pergi Tanjung Lumpur. Menu utama ikan kerapu 3 rasa, sotong celup tepung, udang masak merah, sayur kailan and tom yam campur. Memang puas hati, siap bertambah lagi. Perut kenyang. Singgah solat di masjid berdekatan. Kemudian sebelum balik singgah Giant. Lama jugak. Dapat jugak baby baju yer  disitu. Kami sampai dirumah jam 10lebih. Mujur husband yang bawak. Kalau abah memang dh tak boleh bawak mlm2 ni. Balik2 dh kepenatan. Masing-masing terus tido. Apa2pun apa yang aku teringin dapat harini. 

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online