Friday, December 28, 2012

Berpantang di Rumah


13/10/12
Pagi ma uruskan baby dan juga aku. Nurse datang dalam jam 10 untuk melihat kesihatan bayi dan juga aku. Takut kuning katanya. Biasanya baby yang baru lahir cepat kena kuning. Husbandku pulak ke Bandar Jengka untuk membeli barang-barang yang kukirim. Bila nurse cek, bayiku kena pergi ke jengka 2 untuk ambil darah. Kuning katanya.  Aku dan makku bersiap-siap. Aku telefon suamiku supaya hantar ke J2. Kelam kabut jugak. Sebab Klinik Kesihatan J2 buka sekejap sahaja. Husbandku patah balik semula ke rumah. Kuning bayiku dalam 11. Keesokann harinya kena pergi lagi. Ma bagi anggur hijau untuk mengurangkan kuning. Mandikan baby dengan air daun belimbing dan daun inai. Tak mahu aku nak dok hospital. Baik dok umah berulang g ambik darah. Ada jugak orang nak jaga aku dan baby. Kalau di hospital semua diuruskan sendiri. Dahlah tengah sakit.

Petang mak mertua dan adik iparku sampai dari Batu Pahat. Melihat cucu baru. Aku tak melayan sangat sebab aku masih tak bermaya lagi.  Makku jugak sibuk di dapur. Abang sekeluarga dari Kalumpangpun balik untuk melihat aku dan baby. Jadi akak iparku yang melayan. Maklumlah sama-sama jawa. Mak bawakan ikan haruan untukku. Adalah dalam 7 ekor yang hidup-hidup.  Walaupun aku tak pernah makan, dipaksanya jugak makan untuk cepat sembuh. Fuh kembang tekak jugak rasanya. Ditahankan aje. Hu…hu..hu. Makan berpantang. Aku hanya makan bubur nasi +sup ikan haruan +ikan bilis. Itu saja. Memang betul-betul tak berselera. Dah nama sakitkan.Petang itu, kawan nini ada jugak datang. Sambil melawat nini dan bayiku. Mereka pernah datang semasa majlis tunang aku dahulu. Malam tuh aku batuk teruk, sakit perut aku..Hu3 berdenyut2…so ma yang banyak uruskan bayiku. Mak mertua aku jugak temankan aku juga tidur diluar. Hari ni saja baby aku dah dapat 4 hadiah. Wow..sekali dapat terus banyak yer baby…


Kak Nora: Hamper Anakku
Nini: Set Tilam
Raidah(kawan Nini): Barangan Disnep
Atok:Seutas Rantai Leher…



0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online