Thursday, December 20, 2012

7 bulan


Bila dah masuk 7 bulan, persiapan bayi semua dah tersedia. Prepare biar awl supaya tidak kelam kabut. Beli semuanya dengan berpada-pada. Kata ma dan mak, jangan beli banyak-banyak sebab baby cepat membesar. Nanti kena beli baju lain dah. Jadi untuk baju siang aku beli dalam 5 pasang dan baju malam dalam 5 pasang. Cukuplah sampai 4 bulan dia pakai gamaknyalah. Anggaran aku jelah. Bila anak pertama banyak benda jugaklah kena beli. Kelambu, kain lampin, beg bayi dan macam-macam lagilah. Itu yang teruja tuh nak wat persiapan kelahiran pertama. Persiapan bayi dan ibu banyak jugak habis bila dijumlahkan, tapi nasib baik beli sikit-sikit jadi tak terasa sangat pengalirannya. Kain balut, cawat dan tilam guna yang orang lain saja. Lagipun nak pakai sekejap je. Cawat pakai masa pantang, kain balut dalam 4 bulan, tilam pun dalam 2 bulan saja.  Bukan semua orang bersalin time yang sama. Pinjamkan aje yang moksu nya. Bila dah anak ke 2 atau ke3 juz topup sikit-sikit je. Tak perlu beli semua benda lagi.


Berat badan aku static pulak bila bulan puasa. Bagus jugakkan. Taklah nak naik mendadak selalu. Bila dah perut membesar, aku selalu je cramp kaki. Sakit tu. Bila tanya misi, dia tanya kita pulak, banyak mana minum susu. Laz2 aku yang terkena. Sebab aku tak selalu minum susu. Kalau tiap2 ari minum memang mujurlah. Kadang-kadang selang 2 ari. Bising husbandku. Dia tak pelah memang peminat tegar susu. Kita ni yang lemahnya, x pernah-pernah minum susu kena jadikan minuman rutin pulak. Katanya kurang kalsium tu yang kaki menjadi cramp…Tak nak cramp minum susu jelah jawaabnya.

Seperti biasa bila bulan puasa tradisi munjung ada di Batu Pahat. Mak mertuaku buat bila aku balik ke sana. Kebetulan time tu cuti nuzul quran, jadi aku ada cuti 3 ari. Tapi aku tak balik dengan Lina sebab dia pergi Kuala Lumpur. Disebabkan aku nak balik sangat, aku cari jugak orang yang balik area selatan. Akhirnya jumpa jugak, walaupun tak kenal sangat. Tebalkan muka jugak. Nak naik bas dah tentu tiket habis. Takpun terberanak jugak aku dalam bas, maklumlah dah 7 bulan. Bertolak agak lewat jugak dalam 4 lebih, dan berbukalah kami dalam kereta, makan roti dan pau. Beli siap-siap kat stesyen minyak. Kalau singgah makan nanti lambat pulak sampai. Jam 9 lebih sampai kat Tangkak dan aku turun disitu, jadi husbandku ambik aku kat sana. Tak sabar nak sampai rumah, mau makan nasi. Jam 10 lebih baru sampai umah. Banyak jugaklah aku makan.

Keesokannya ingatkan nak shopping barang raya. Maklumlah pastuh dah tak sempat nak cari barang dah. Sebab itu hari laz aku balik Batu Pahat sebelum raya. Plan nak kuar petang tak jadi, sebab takut tak larat. Cuma pergi cari kerepek-kerepek yang orang kirim untuk raya je. Banyak gak habis, Maklumlah banyak tuan.5 bungkus besar jugak rasanya. Lepas buka puasa baru kuar cari barang raya. Pergi Pacific cari selipar, husbandku pulak cari seluar. Kemudian survey kat tempat baby dapat jugak beli alat-alat mandi tuk baby. Sampaikan nak tutup Pacific tuh. Dahlah ramai orang, nak cari parking pun payah, bila nak kuar Pacificpun sama. Nak dekat 45 minit gak rasanya baru dapat kuar dari parking. Boleh jem pulak. First time shopping malam ari, macam nilah gayanya kot orang Bandar, suka jalan malam-malam cari barang. Balik dari Pacific, husband ajak makan. Aku apa lagi mau char kuew teaw. Dah lama  aku kepingin makanan tuh. Dapat jugak akhirnya Ikutkan hati rasa nak makan 2 pinggan tapi tahankan je..Segan dengan pelanggan yng lain..Memang puas hati bila kita dapat sesuatu yang kita inginkan. Balik dah dekat 12.30 malam. Macam g dating lak rasanya. Balik umh, mak dan adik ipar dah sibuk2 goreng ayam malam tuh. Jadi pagi esok tinggal nak masak benda lain je lagi.


Hari ahad mak buat munjung. Aku tidaklah sesibuk dulu, sebab aku kepenatan. Adik ipar dan mak mertuaku yang bertungkus lumus dari pagi masak di dapur. Aku juz tolong-tolong yang ringan je. Potong tempe, tauhu dan kentang saja. Bila petang aku dah terlentang tambah lak hari panas. Hari isnin aku balik dengan kawan yang sama. Tengahari bertolak dan sampai dah nak dekat buka puasa. Fuh memang penat. Perjalanan yang sangat jauh rasanya.

Ingatkan minum air gula lepas raya. Malas nak ganti puasa banyak. Yang sebelum nih dah 3 ari. Demam sekali, 2 kali yang tak jadi minum air gula. Tapi seminggu sebelum raya dapat panggilan dari klinik desa suruh pergi klinik kesihatan jengka 2 minum air gula. Pergi jelah minum, lepas nih dah tak kena minum dah. Relakan jelah.



0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online